You are hereКОМУНІКАТИВНИЙ ПІДХІД ПРИ ВИВЧЕННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

КОМУНІКАТИВНИЙ ПІДХІД ПРИ ВИВЧЕННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ


Перше місце в рейтингу популярності методик вивчення англійської мови активно утримує комунікативний підхід, який спрямований на практику спілкування. Ця методика вивчення англійської мови активно застосовується в Європі і в США.
Комунікативна методика вивчення англійської мови спрямована саме на можливість спілкування. З 4-х напрямів, на котрих тримається будь-який мовний тренінг (читання, письмо, говоріння та сприйняття мови на слух) більше уваги приділяється саме двом останнім. На заняттях ви не почуєте особливо складних синтаксичних конструкцій чи серйозної лексики.
Однак, було б помилкою думати, що комунікативний метод вивчення англійської мови існує тільки для легкої бесіди. Ті, хто хоче бути професіоналом в своїй області, регулярно читають публікації зі своєї тематики на англійській мові. Маючи великий словниковий запас, вони легко орієнтуються в англійському тексті, але підтримати бесіду з іноземним колегою на ту ж саме тему їм коштує великих зусиль.
Комунікативний метод вивчення англійської мови існує, насамперед, для того, щоб зняти страх перед спілкуванням. Людина, яка володіє стандартним набором граматичних конструкцій і словниковим запасом в 600-1000 слів, легко знайде спільну мову в чужій країні. Однак існує і інша сторона медалі: наявність мовних кліше і небагатий лексикон. Додайте до цього масу граматичних помилок, і ви зрозумієте, що єдиний спосіб не здаватися нерозумним співрозмовником – увага до партнерів, знання етикету і постійне бажання самовдосконалюватися.
Треба мати на увазі, що ще одна чітка градація методик викладання англійської мови  проходить по лінії «наша- зарубіжна». Зарубіжних не так вже і багато. Якщо відкинути американський і англійський тест TOEFL як індикатор підсумків вивчення мови, то лишаються два монополіста в області викладання британської англійської – Оксфорд і Кембрідж.
Обидва видавництва намагаються зберегти свій престиж, тому в тому, що на український ринок іде продукція світового стандарту, можна не сумніватися. Їх взаємна конкуренція – залог якості.
Оксфордський і кембриджський підходи до англійської мови поєднує те, що в основу більшості курсів покладена комунікативна методика, інтегрована з декількома традиційними елементами викладання. Вона передбачає максимальне занурення студента в мовний процес, що здійснюється за допомогою зведення апеляції студента до рідної мови до мінімуму.
Основна ціль цієї методики – навчити студента спочатку вільно говорити на англійській мові, а потім думати на ній.
Важливо і те, що механічні вправи відсутні: їх місце займають ігрові ситуації, робота з партнером, завдання на пошук помилок, порівняння, які підключають не тільки пам’ять, але й логіку, вміння мислити аналітично й образно.
Часто в підручниках з англійської мови наводяться цитати саме з англо-англійського словника, а не з англо-російського.
Весь комплекс прийомів допомагає створити англомовне середовище, в котрому повинні «функціонувати» студенти: читати, спілкуватися, брати участь в рольових іграх, висловлювати свої думки, робити висновки на англійській мові.
Оксфордські і кембриджські курси англійської мови орієнтовані на розвиток не тільки мовних знань, але й креативності, і загального світогляду студента.
Англійська мова часто переплітається з культурними особливостями країни. Британці вважають за потрібне дати людині можливість легко орієнтуватися в полікультурному середовищі, і це легко здійснюється за допомогою такого потужного об’єднуючого фактора, як англійськамова.
Якщо повернутися до проблеми організації курса англійської мови, то це легко можна зробити на прикладі підручника Headway, котрий займає одне з ведучих місць в рейтингах.
Цей курс (чи система вивчення англійської мови), спеціально розроблений лондонськими методистами Джоном і ЛізСоарз для молоді і дорослих. Кожний з 5 рівней (Elementary, Pre-Intermediate, Intermediate, Upper-Intermediate) має свій «методичний комплект», який містить підручник англійської мови, книгу для студентів і для вчителя, аудіокасети, і може бути засвоєним на протязі приблизно 120 академічних годин. Оскільки Ліз Соарз має великий досвід роботи екзаменатором при складанні The Cambridge RSA Dip TEFL, по закінченні вивчення будь-якого рівня курсу англійської мови студент може спробувати скласти атестаційний іспит і отримати сертифікат.
Кожний урок з англійської мови складається з декількох розділів. Перший, як правило, присвячений розвитку навичок розмовної англійської мови та аналізу деяких граматичних конструкцій, виконанню письмового завдання по практиці спілкування, обговоренню в парах певних тем, практиці складання діалогів на основі запропонованих підказок, прослуховуванню аудіо-касети, а також закріпленню і повторенню матеріалу, котрий вивчався на попередніх заняттях. Другий налаштований на розвиток мовних навичок : покращення вокабуляра шляхом виконання усних і письмових вправ.
Далі іде робота з англійським текстом (характерна для англійських підручників подача – невеличкі пронумеровані абзаци), причому читання теж різноманітне (scan reading, reading for gist, summary reading і т.д.). Роботі з текстом, як правило, передують заняття в парах, відповіді на запитання, заповнення таблиць. Все це налаштовує студента на сприйняття подальшої інформації, стимулює інтерес до читання на англійський мові. Урок з англійської мови завершує аудіочастина, котрій також передують різноманітні вправи, які дозволяють легше сприймати новий матеріал.
Відрізняюча особливість курсу «Headway» – вивчення граматики англійської мови на двох рівнях: спочатку в контексті уроку, а потім повніше в робочому зошиті студента. Вона також сумується в кінці підручника в особливий додаток. В склад комплекту входить і книга «Headway Pronanciation», яка дозволяє практикувати як вимову слів англійської мови, так і інтонацію – не менш важливий аспект мовної палітри.
Підводячи підсумки можна сказати, що британські методики вивчення англійської мови мають ряд своїх особливостей. Більшість з них розроблена на основі інтегрування традиційних і сучасних методів викладання. Диференціація по віковим групам і багаторівневій підхід дають можливість розвитку особистості, впливають на її світогляд, систему цінностей, самоідентифікацію, вміння мислити. Тобто, вона базується на індивідуальному підході. Всі без виключення британські методики вивчення англійської мови націлені на розвиток чотирьох мовних навичок : читання, говоріння, письма і аудіювання.
При цьому великий акцент робиться на використання аудіо-, відео- і інтерактивних ресурсів. Завдяки різноманітності методичних прийомів, в числі котрих одне з провідних місць займають мовні технології, британські курси сприяють формуванню навичок, необхідних людині в сучасному діловому житті (вміння робити доповідь, проводити презентації, вести переписку).
Безперечними «плюсами» британських розробників є складання курсу англійської мови на базі аутентичного матеріалу, велика увага до стилістики, намагання викладати «ситуативну» і «живу» англійську мову.

Побудовано на Drupal, відкритій системі керування контентом