You are hereВИКОРИСТАННЯ ПРОЕКТНОЇ МЕТОДИКИ НА ЗАНЯТТЯХ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЯК ОДИН ІЗ ШЛЯХІВ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТА

ВИКОРИСТАННЯ ПРОЕКТНОЇ МЕТОДИКИ НА ЗАНЯТТЯХ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЯК ОДИН ІЗ ШЛЯХІВ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТА


Сучасна педагогіка характеризується різноманітністю форм і методів інноваційного навчання, спрямованих на ефективне засвоєння знань студентами, розвиток їх розумової діяльності, виявлення вмінь та навичок критичного осмислення проблем, набуття якостей, які стануть у нагоді в подальшому розвитку самоосвіти та самореалізації.
Одним із дієвих способів організації мовної взаємодії, що вивчаються на заняттях з англійської мови є проектна методика, основоположниками якої є американські науковці Джон Дьюї та Вільям Херд Килпатрик.
Метод проектів – це комплексний навчальний метод, який дозволяє індивідуалізувати навчальний процес, дає можливість студентові проявляти самостійність у плануванні, організації та контролі своєї діяльності. Метод проектів є одним із активних методів проведення занять, який передбачає індивідуальну, парну чи групову діяльність тих, хто навчається, що забезпечує гарантоване досягнення спланованого результату [3, с. 209-211]. У викладанні іноземної мови це відносно нова методика, яка дозволяє студентам проявити самостійність у виборі джерел інформації, способі її викладу і презентації, а також вести індивідуальну роботу над темою, яка викликає найбільший інтерес у кожного учасника проекту, що спричиняє підвищену мотивовану активність студента.
Мета проекту – сприяти формуванню системи знань та вмінь, втілених у кінцевий інтелектуальний продукт, сприяти самостійності, вмінню логічно мислити, бачити проблеми та приймати рішення, отримувати й використовувати інформацію, займатися плануванням, розвивати грамотність та інше.
Основні ознаки навчального проекту:

  • наявність проблеми;
  • предметна інтеграція;
  • самостійна діяльність студентів;
  • продукт – результат проекту, створений студентами;
  • презентація продукту.

Проектна робота є надзвичайно важливою, оскільки вона об’єднує всі мовні навички і добре мотивує студентів, котрі мають можливість працювати на власному рівні та відповідно до своїх захоплень, а також подати результати своєї роботи групі у вигляді презентації. Це творче завдання може бути як індивідуальне, так і групове, тому органічно поєднується з груповим підходом до навчання. Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність студентів, яку необхідно виконати у визначений термін. Метод проектів завжди припускає розв’язування якоїсь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого, інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих областей.
Під час застосування методу проектів початковим етапом є планування та підготовка до його виконання. Викладачу потрібно розробити план проектної роботи і продумати систему комунікативних вправ, яка забезпечуватиме її мовний рівень. Студенти повинні вільно володіти активною лексикою і граматикою в рамках навчальної теми, перед тим як переходити до обговорення проблемних питань [4, с. 14].
Після підготовки наступає найбільш тривалий за часом етап роботи над проектом – це збір інформації, пошук нових знань, формування особистої думки і погляду на предмет проектування. Саме тут відбувається основна робота викладача англійської мови зі своїми студентами, обговорюються проміжні результати, коректуються помилки у вживанні мовних одиниць. Робота подібного роду дає велику кількість можливостей використовувати пройдені граматичні явища і структури [4, с. 14]. Важливою умовою ефективної роботи над проектом є підтримання доброзичливої атмосфери.
На третьому етапі роботи в рамках проектної роботи студенти працюють власне над технічним виконанням проекту. Використання комп’ютера надає проекту більшої динаміки. Студенти самі набирають тексти, вчаться працювати з текстовими та графічними редакторами, вдосконалюють навички роботи на комп’ютері, засвоюють використання електронних версій англо-українських та українсько-англійських словників.
Перевагами методу проектів є:

  • розвиток навичок самоосвіти і самоконтролю;
  • розвиток навичок групової діяльності;
  • підвищення інформаційної культури – розвиток навичок пошуку, збору, презентації інформації;
  • підвищення мотивації;
  • розвиток творчих здібностей;
  • інтеграція різних предметів.

До недоліків проектної діяльності можна віднести:

  • проблему суб’єктивної оцінки творчої роботи;
  • технічні накладки, які можуть вплинути як на процес роботи, так і на кінцевий результат [4, с. 18].

Незважаючи на деякі недоліки, проектна робота якнайкраще вписується в компетентнісний підхід, який включає в себе розвиток у студентів трьох компонентів:
- уміння працювати з різними джерелами інформації;
- уміння працювати в групі;
- уміння працювати самостійно.
Таким чином, метод проектів дозволяє індивідуалізувати навчальний процес, дає можливість студентові проявляти самостійність у плануванні, організації та контролі своєї діяльності. Застосування проектної методики на заняттях забезпечує підтримку стійкого інтересу до вивчення іноземної мови, поглиблює та систематизує знання студентів по вивченій темі.
Література:

  • Бетьом Ф. Проект на уроці іноземної мови / Ф. Бетьом. – К. : Основа, 2007. – 45 c.
  • Ващенко Г. Загальні методи навчання : підруч. для педагогів / Г. Ващенко. – К. : Укр. видавнича Спілка, 1997. – 410 с.
  • Жук О. Л. Педагогика : учеб.-метод. комплекс для студентов пед. специальностей / О. Л. Жук. – Мн. : БГУ, 2003. – 383 с.
  • Олійник І. П. Використання методу проектів на уроках англійської мови як один із шляхів формування комунікативної компетентності учня / І. П. Олійник. – Котовськ : Котовськ, 2012. –  21 с.
  • Пєхота О. М. Освітні технології : навч.-метод. посіб. / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; за ред. О.М. Пєхоти. – К. : АСК, 2004. –256 с.

Работает на Drupal, система с открытым исходным кодом.