You are hereВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ ЯК ЗАСОБУ СТИМУЛЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРИ ВИВЧЕННІ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ВНЗ

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ ЯК ЗАСОБУ СТИМУЛЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРИ ВИВЧЕННІ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ВНЗ


Зараз вже всі розуміють, що Інтернет має колосальні інформаційні можливості і не менш вражаючі послуги. Інтернет створює унікальну можливість для тих, хто вивчає іноземну мову користуватися автентичними текстами, слухати і спілкуватися з носіями мови. Але перш за все важливо визначитися, для яких цілей ми збираємося використовувати його можливості і ресурси. Наприклад: для включення матеріалів мережі в зміст уроку чи для самостійного пошуку інформації студентами в рамках роботи над проектом.
Використовуючи інформаційні ресурси мережі Інтернет, можна, інтегруючи їх у навчальний процес, більш ефективно вирішувати цілий ряд дидактичних завдань на занятті:
- формувати навички та вміння читання, безпосередньо використовуючи матеріали мережі різного ступеня складності;
- удосконалювати вміння аудіювання на основі автентичних звукових текстів мережі Інтернет;
- удосконалювати вміння монологічного і діалогічного висловлювання на основі проблемного обговорення представлених викладачем або кимось із студентів матеріалів мережі;
- поповнювати свій словниковий запас, як активний, так і пасивний, лексикою сучасної іноземної мови, що відбиває певний етап розвитку культури народу, соціального і політичного устрою суспільства;
- знайомитися з культурою, що включає в себе мовний етикет, особливо мовну поведінку різних народів в умовах спілкування, особливості культури, традицій країни мови, що вивчається.
Найпростіше використання Інтернету – це використання його як джерела додаткових матеріалів для викладача та студента. Це величезна довідково-інформаційна система, яка може бути використана для вивчення мови [4].
Найбільш повно можливості Інтернету розкриваються під час використання його безпосередньо під час навчального процесу. Ідеальними умовами для цього є наявність комп’ютерного класу з підключенням до мережі Інтернет.
Використання Інтернету на заняттях іноземної мови не повинно бути самоціллю. Насамперед, викладачу необхідно дати відповідь на запитання: для кого, для чого, коли, в якому обсязі повинен бути використаний Інтернет, оскільки дуже важко зорієнтуватися у величезному об’ємі інформації.
Сайти, які є корисними для викладача іноземної мови і які можуть бути використані на занятті, можна розділити на інформаційні та власне навчальні. Інформаційні сайти використовують для добору цікавих текстових документів, творчих завдань. Спеціальні навчальні сайти містять різні види робіт, вони розроблені з урахуванням рівня знань студентів. Робота саме з такими сайтами є цікавою і корисною у вивченні мови. Крім того, є група вузькоспеціальних навчальних сайтів, призначених для навчання чотирьох видів мовленнєвої діяльності (читання, письма, говоріння та аудіювання), вивчення фонетики, граматики, лексики тощо. У роботі з навчальними сайтами обирається той рівень складності, який відповідає рівню підготовки студентів. Навчальні сайти, зазвичай, мають кілька рівнів складності; щодо інформаційних сайтів, то викладач має сам визначитися з добором матеріалу відповідної складності.
Організація ефективного навчання за допомогою навчальних сайтів залежить від наступного:
- чіткого формулювання завдань;
- конкретних вказівок щодо їх виконання;
- добору матеріалу відповідно до потреб комунікації та компетенції студентів;
- вмілого використання часу і простору.
Викладач має пропонувати завдання, спрямовувати пошукову діяльність студентів, допомагати їм зрозуміти інформацію та спілкуватися в Інтернеті іноземною мовою. Він повинен бути поруч зі студентом, коли той потребує допомоги, однак не заважати  йому працювати самостійно, стежити за часом, спрямовуючи роботу таким чином, щоб усі були задіяні протягом заняття [2].
З метою вивчення іноземних мов може використовуватись як вільне спілкування в Інтернеті, так і спеціально організоване спілкування в режимі електронної пошти, електронної конференції та дошки об’яв. Це створює унікальну автентичну ситуацію діалогічного мовлення.
Величезна комп'ютерна мережу, котра зв'язує між собою мільйони комп'ютерів – Інтернет – представляє практично необмежені можливості використання практичний курс у різноманітних галузях людської діяльності. Використання Інтернет у освіті дозволяє застосовувати інформацію, що постійно оновлюється та спілкуватися викладачам між собою.
З допомогою Інтернет можна успішно здійснювати навчання різних видів іншомовної діяльності – читання, письма, говоріння,аудіюванню. Взагалі, навчання з допомогою Інтернет – це творчий процес, який дозволяє розвивати і розробляти нові прийоми. З іншого боку, навчання на комп'ютері дозволяє вивчати курс у темпі, відповідному здібностям, волі й працьовитості кожного окремого студента.
Зміст навчальної інформації Інтернету реалізується з допомогою гіперактивного підходу, що дозволяє вивчати матеріал у будь-якому порядку, на різних рівнях володіння іноземною мовою, а інтерактивний режим перетворює процес навчання у спільну діяльність викладача та студента.
Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти визначають параметри, властиві професії викладача:

  1. здатність викладати;
  2. здатність «тримати клас»;
  3. здатність проводити дослідження та аналізувати власний досвід;
  4. розуміння суті оцінювання та здатність здійснювати його;
  5. соціокультурні знання та здатність їх викладати;
  6. міжкультурні здібності та навички;
  7. критичні знання та аналіз літератури, а також здатність викладати її;
  8. здатність індивідуалізувати навчання в групах, де знаходяться студенти з різними здібностями [3].

         Використання Інтернету стимулює студентів до подальшого самостійного вивчення мови. В процесі активного використання іншомовних електронних ресурсів студент здобуває навички коректної поведінки в типових ситуаціях і уявлення про основні елементи іноземної культури, відчуває справжнє занурення у живу мову, отримує можливість для розвитку мовленнєвих навичок.
Повноцінна підготовка майбутніх спеціалістів не може бути вдалою без використання Інтернет-технологій, адже випускник має добре вміти використовувати можливості Інтернету у своїй професійній діяльності.
Сутність мови, комунікативна феноменологія оволодіння іноземною мовою роблять винятково плідним використання інформаційно-комунікаційних технологій [1]. Залучення в учбовий процес Інтернет-ресурсів зовсім не виключає традиційні методи навчання, а гармонійно поєднується з ними. Застосування нових інформаційних технологій дозволяє не тільки підвищити ефективність навчання, але й сприяти подальшому самостійному вивченню іноземної мови студентами.
Література:                                              

  1. Балыхина Т.М. Информатизация обучения языкам: становление компьютерной лингводидактики / Т.М. Балыхина, А.Д. Гарцов // Высшее образование сегодня. — 2005. — №10. — С.32
  2. Владимирова Л.П. Интернет на уроках иностранного языка / Л.П. Владимирова // ИЯШ. —  2002. — №3. —  С. 33–41.
  3. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. вид. доктор пед. наук, проф. С.Ю. Ніколаєва. — К. : Ленвіт, 2003. — 273 с.

Карпов А.С. Интернет в подготовке будущих учителей иностранного языка / А.С. Карпов // ИЯШ.— 2002. — №4. — С. 73–78.

Работает на Drupal, система с открытым исходным кодом.